De Kop Eraf

DIEPSEE

TENTOONSTELLING & Performance

DE KOP ERAF

SIMON BARROO

10 DEC, 2016—Oostende


Als onderdeel van de happening wordt er op 10 december een performance uitgevoerd langs een route met werken van Simon Barroo. De performance krijgt de titel 'diepsee'.

DE KOP ERAF — SIMON BARROO [10.12.2016]


Tijdens de happening op zaterdag 10 december wordt er langs een parcours in de stad Oostende de performance 'Diepsee' uitgevoerd door Simon Barroo een kunstenaar met Oostendse roots. Er worden twee werken gepresenteerd: ‘Vive la sociale’ en ‘Paal’. Beide werken zijn een hommage aan twee Oostendse kunstenaars: James Ensor en Léon Spilliaert.‘Vive la sociale’ verwijst  naar ' De Intocht van Christus te Brussel' een impressionistisch schilderij van James Ensor uit 1888 en wordt opgehangen langs het parcours van de performance. Op het strand wordt een 'Paal' geplaatst eindigend in een hoepel. De installatie verwijst naar de tekening ‘Golfbreker met paal’ van Spillliaert. Vooraf kondigen we de happening aan met twee installaties en een performance, vanaf 15 oktober — 10 december.


KOLONNE: PERFORMANCE

15 okt, 11.00u, Gaanderijen zeedijk Oostende


FUTURISM VS. PASSEISM: INSTALLATIE

Taborolaan, Oostende


WHEN THE MUSIC'S OVER: INSTALLATIE

Wittenonnenstraat 55, Oostende


De wereld van Simon Barroo situeert zich tussen droom en nachtmerrie, poëzie en confrontatie.


Soms licht beangstigend maar nooit zonder een spoor van humor en zelfrelativering. Na zijn opleiding illustratie aan Sint-Lucas Gent hield Simon Barroo zich vooral bezig met het ontwerpen van affiches. Sinds men bij hem het syndroom van Usher vaststelde – een syndroom dat hem steeds meer slechtziend maakt – wijdt hij zich vooral aan vrij grafisch werk. Hoewel je Simons autobiografische verhaal niet hoeft te kennen om zijn werk te appreciëren, kan je niet ontkennen dat dit ingrijpend gebeuren als een rode draad doorheen zijn oeuvre loopt. Het thema ‘zien en slecht zien’ en het overwinnen van obstakels bij het kijken’ brengt hij op een uiterst originele en authentieke manier in beeld. De droge humor in zijn werk, die vaak omslaat in ironie, is uiterst scherp en gevat, een terugkerend gegeven, dat het geladen thema een zekere lichtheid geeft. Zijn grafisch universum schippert tussen positief en negatief, tussen zwart op wit en wit op zwart, tussen oppervlakte- en dieptewerking, tussen scherpe en onscherpe waarneming. Barroo stelt onze manier van kijken voortdurend op de proef, brengt ons perceptie- vermogen in de war. Het spelen met grafische parameters is daarbij een belangrijke gegeven. Zijn beperking lijkt zijn sterke experimenteerdrift met een breed gamma aan materialen, technieken en presentatiewijzen aan te wakkeren. Ook zijn beeldtaal verwijst dikwijls impliciet of expliciet naar zijn slechtziendheid. Het oog is bijvoorbeeld een terugkerend beeldelement dat in diverse gedaanten opduikt. Daarnaast zet hij onder meer ook taal in als beeldelement. In het voorjaar en de zomer van 2013 liep de expo ‘Low Vision - Great Challenge’ van Simon Barroo in de afdeling ‘Visuele Revalidatie en Low-Vision’ van de Universiteit Gent, waar hij zelf in behandeling is. Het leidde tot een schitterend integratieproject. Het liet de toeschouwer toe zich op een speelse manier in te leven in deze complexe thematiek en de ernst van een dergelijke afdeling wat te doorprikken en op te fleuren, een integratieproject dat, volgens mij, ook steun geeft aan de mensen die er terechtkomen en dat tot wederzijds begrip kan leiden van alle betrokken partijen. Barroo’s werk confronteert ons met de grens van het zichtbare. Je wordt gestimuleerd om te kijken. We zien onder meer wazige vlekken die de gedaante krijgen van een landschap of is het iets anders?


Bron tekst: Isabelle De Baets

Copyright DIEPSEE—2019